مقالات

گزارش دنیای اقتصاد از بودجه ۱۴۰۱ و پتروشیمی‌های اوره‌ای و متانولی

تانول و اوره دو محصول اصلی تولیدی از گاز طبیعی هستند و ایران به دلیل در اختیار داشتن ذخایر غنی گاز طبیعی، یکی از تولیدکنندگان عمده این دو محصول در جهان است و طرح‌های جدید متعددی در این حوزه تعریف شده است که طی چند سال اخیر به بهره‌برداری رسیده و برخی دیگر در سال‌های آتی وارد مدار تولید خواهند شد.

لایحه بودجه ۱۴۰۱ اثرات قابل‌ملاحظه‌ای بر سودآوری شرکت‌های پتروشیمی اوره و متانولی دارد. قیمت گاز سوخت این پتروشیمی‌ها از ۳۰‌درصد قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰‌درصد در بودجه اولیه دولت افزایش یافت و پس از واکنش‌های فعالان صنعت پتروشیمی به ۴۰‌درصد با لحاظ سقف قیمتی تقلیل یافت. با این حال به معنای افزایش ۱۰ واحد‌درصدی نرخ (معادل ۳۳درصد افزایش) است. از سوی دیگر، به دلیل افزایش قیمت گاز در چهار هاب پتروشیمی اروپایی و آمریکایی که مبنای قیمت‌گذاری گاز خوراک پتروشیمی‌ها هستند، این نرخ در سال اخیر جهش شدیدی داشته است که رشد آن بیش از افزایش قیمت محصولات بوده است.  قیمت گاز در هاب‌های اروپایی به دلیل محدودیت‌ها در تولید برق‌های هسته‌ای و کمبود عرضه از سمت انرژی‌های نو و همچنین اختلاف اروپا و روسیه بوده است.

شایان ذکر است که این هاب‌ها ماهیت صنعتی نداشته و مصارف آن تجاری است. در حالی که هاب‌های آمریکای شمالی که مصارف صنعتی دارند، در نرخ‌های معقولی قرار داشته‌اند و نرخ گاز در ایران در برخی مقاطع بیش از نرخ‌های این هاب‌ها بوده است.

دو موضوع فوق اثر منفی قابل‌توجهی بر کاهش حاشیه سود و به تبع آن کاهش سودآوری شرکت‌های پتروشیمی اوره و متانولی داشته و خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *